lördag 18 juni 2011

Omelett!

Omelett måste vara den godaste och enklaste rätten som vi gör här hemma när vi inte kommer på något annat. Man har alltid någon ingrediens hemma som passar i och ägg är en självklarhet här hemma. Vår 1-åriga son gillar också omelett så därför passar det riktigt bra. Här är receptet på omeletten som blev gjord senast:

2 portioner (+ 1 till en 1 åring)
5 ägg
3 msk grädde
(2 msk kolsyrat vatten för luftigare omelett)

1/2 finhackad gul lök
2 morötter i tärningar (visst kanske inte helt LCHF, men blir väldigt gott :)
1 burk svamp
2 dl ost (port salut tog jag denna gången, jag föredrar milda ostar i omeletter)
6 skivor skinka skuren i bitar
smör
peppar, salt

1. Först börjar jag med att steka morötterna i mycket rikligt med smör i 5 min eftersom de tar längst tid på sig att bli färdiga
2. Sen tar jag i löken och svampen och steker det en stund tills stekpannan inte är vattning längre av spadet från svampen.Sen steker jag skinkan lätt.
3. Undertiden vispar jag samman ägg+vatten+grädde och häller sedan ner det över innehållet i stekpannan och ser till att plattan som jag steker på har en låg temperatur så att ägget hinner bli färdigt rakt igenom utan att bränna sig på ena sidan.
4. Undertiden som omeletten står och steks så skakar jag till den då och då och om jag är snabb i början så brukar jag göra skåror i den så att luftbubblorna har ett ställe att puttra ut, utan att göra bubblor i omeletten. Men detta gör jag inte när den börjat stelna!
5. När omeletten stelnat något så lägger jag på osten och pepprar lite.
6. När osten smält och ovansidan har stannat så brukar jag ta omeletten. Jag tycker själv inte att ovansidan måste vara helt "torr" utan får vara lite klibbig, då tycker jag det är gott!

Serveras gärna till en god sallad. Mums!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar