fredag 1 juli 2011

LCHF Rabarberpaj

Detta är ett work-in-progress-recept som blev riktigt gott! Först tänkte jag inte lägga ut det för jag höftade lite här och lite där, men genom att lägga ut det kommer jag själv att komma ihåg receptet och andra får tips.

Jag valde att blanda jordgubbar med rabarbern för att få bort lite av det sura i rabarbern (fungerade fantastiskt bra!) och att använda flagad mandel som jag hittade i skafferiet var perfekt, gav lite knaprighet som jag tycker är gott i pajer. Så här kommer mitt förslag till hur man ska göra, men jag antecknade inte mängderna under tiden så detta är en uppskattning av hur jag gjorde.

Paj 4 personer
spröda rabarber, i små bitar så att det täcker hela botten på pajformen i ett tunnt lager
halverade jordgubbar (eller skivade om stora jordgubbar) så att det täcker rabarbern
kokos
50 gram smält smör
2 tsk kanel
1/2 dl grovhackade valnötter
ca 50 gram flagad mandel ??
1 tsk xylitol (ska prova utesluta det nästa gång)

Vaniljsås
2dl grädde + 1dl mjölk
1 tsk vaniljpulver
3 äggulor
1 1/2 dl vispad vispgrädde

1. Smöra en liten pajform, lägg i rabarber och jordgubbar, strö över kokos som ska suga åt sig överflödet av vätska i ett tunt lager
2. Smält smör och ha i kanel och xylitol rör runt och ha sedan i grovhackade valnötter och till sist flagad mandel tills det har en konsistens som inte rinner, men fortfarande är rätt så smörig.
3. Klicka/bred ut smeten över pajen i ett jämt lager, jag lade det rätt så tjockt.
4. In i ungen tills den har blivit gyllene på 175 grader, kanske runt 15 min
5. Koka upp grädd-mjölkblandningen med vaniljpulvret. Låt den sedan stå i 10 min och ta smak och svalna.
6. Vispa äggulorna med lite gräddblandningen och häll sedan i det under omrörning i kastrullen och sjud på svag värme (ej koka) under omrörning tills såsen tjocknat.
7. Låt såsen kallna och vispa upp grädden. Blanda sedan i grädden och rör om.

Mums!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar